JAMAJKA - méně známý Karibik

Článek o tom , jak jsme poznávali Jamajku mimo exkluzivní turistická centra , poznávali život místních lidí , krásnou přírodu i trochu historie tohoto krásného ostrova...

Na Jamajku jsme se rozhodli vydat na doporučení známých v dubnu 2017 , vše jsme si zařizovali sami , letenky i ubytování.

Letěli jsme z Prahy přes Amsterdam  a Atlantu do hlavního města Jamajky Kingstonu - společností Delta Airlines.

Naše letadlo  Delta Airlines do Atlanty

Po večerním přistání v Kingstonu nás již očekával dohodnutý řidič s džípem , který nás dopravil do našeho cíle poblíž města Port Antonio, na severovýchodním pobřeží Jamajky v provincii Portland. Nejdříve jsme se ještě zastavili u řidičova baru v Kingstonu a poté vyrazili. Naše cesta trvala 3 hodiny , bylo to přes 100 km přes hory na sever  silnicí zvanou Junction. Po cestě nám řidič ještě vyprávěl , že je hudebník a hraje v doprovodné skupině nejznámějšího současného jamajského zpěváka Paula Shawna a má projetý téměř celý svět. Cesta rychle uběhla a po půlnoci jsme dorazili do našeho malého hotelu "San San Tropez" blízko městečka Port Antonio. Přivítal nás majitel Fabio , Ital žijící více než 20 let na Jamajce.

Ráno jsme se vzbudili v našem novém přechodném bydlišti "San San Tropez" - v tropické zahradě , blízko moře i krásných hor.

A tak začalo naše očekávané malé cestovatelské dobrodružství na Jamajce. Rád bych začal popisem hotelu San San Tropez a jeho blízkého okolí. V tomto ubytovacím zařízení jsme se cítili jako doma , je tu cca 10 pokojů ,  restaurace, bazén a hezká tropická zahrada. Je umístěn nad silnicí do Port Antonia v blízkosti pláží Frenchman Cove a San San Beach. Směrem k východu leží další zajímavé pláže Blue Lagoon, Winnifred Beach a Boston Beach. Tato oblast byla na vrcholu rozkvětu v padesátých a šedesátých letech dvacátého století , kdy se tu sjížděla smetánka zejména z USA. S vybudováním velkých hotelových rezortů na západě  v okolí Montego Bay a Negrilu začala tato oblast ztrácet na turistickém významu. Neztratila však své kouzlo pláží ležících na úpatí nádherných hor. Počasí je tu o něco deštivější než na západě Jamajky , jak říká náš přítel Fabio:  "Sun and Rain".  Podle Fabia je však Portland poslední oblastí , kde může návštěvník poznávat tu pravou Jamajku a Jamajčany. K velkým hotelovým komplexům na západě se totiž začala stahovat část kriminálních živlů z Kingstonu, tudíž hoteloví hosté jsou zde "drženi " v bezpečí hotelových resortů. O situaci v Kingstonu se zmíním v další části.

Výhled z našeho pokoje.
Okno pokoje vedlo přímo do džungle - dovedete si představit ten noční koncert...

Moje Jamajská snídaně - vařené Ackee namísto vaječiny, vařené banány a další pochoutky.
Na Jamajce je k dispozici rozmanité ovoce, národní ovoce Ackkee, Sour soup,Star apple, Chlebovník, Guava, Papaja, Mango, Plantain ( banány ke smažení a vaření ), malé banány k jídlu a též spouta zeleniny . Je to úrodná země.
Pozdní večerní vitamíny
Večerní San San Beach - místo , kde se točila jedna z  verzí filmu Ostrov pokladů
Nádherná Winnifred Beach - téměř jen pro nás.
Oběd na Winifred Beach
Winnifred beach - pohled při obědě

Blue Lagoon - bohužel za deště trochu do zelena

Na Jamajce jsme cestovali většinou tzv. Route Taxi" , což jsou vlastně sběrné taxíky , které berou pasažéry dokud nejsou "narvané po střechu" . Tyto taxíky mají příznivou cenu. Ještě levnější jsou mikrobusy , které jedou určitou trasu po pobřeží a naberou neuvěřitelný počet lidí.

Route taxi

Port Antonio  - je přístavní město s poměrně bohatou historií. Jeho rozkvět je spojen s obchodem s banány. Dále jej proslavil slavný hollywoodský herec Errol Flynn , po kterém je pojmenována zdejší opravená marína a veřejná pláž . Taktéž mu patřil ostrov Navy Island naproti maríny , kde měl vybudováno své sídlo. Tento ostrov je v současnosti neobydlený. Po druhé světové válce se zde setkávala na divokých večírcích americká herecká smetánka. Jinak je město velmi rozmanité a živé od přepychových vil a hotelů na předměstí po velmi žívé a poněkud zchátralé centrum , kde Vám neustále někdo pořád něco nabízí. Je zde hodně obchodů a restaurací. Je zde několik kostelů ( jinak je na Jamajce neuvěřitelné množství kostelů různých církví včetně Rastafariánů). Hodně se zde holduje kouření a požívání marihuany na všechny možné způsoby. Vynikající je rum a káva.Blue Mountains Coffee.Specialitou je Jerk kuře s rýží a v restauracích též ryby na všechny možné způsoby. Velmi zajímavou částí Port Antonia je poloostrov Titchfield, kde je zachovaná původní zástavba z dřevěných domů, jsou zde pozůstatky starého opevnění a je zde též střední škola. My jsme si však zamilovali Errol Flynn marínu , bylo zde kouzelné posezení a hezká malá pláž s perfektním plaváním v klidné zátoce.

Port Antonio - centrum
Večerní Port Antonio - studenti mají padla..

Port Antonio
Titchfield - hotel
Titchfield - typická ulice starých dřevěných domků

I takoví lidé žijí v Port Antoniu
Místo , kde jsme relaxovali nejraději...
Arron Flynn marína

Výlet k vodopádům Reach Falls - , které jsou jedny z nejkrásnějších na Jamajce, jsme se vydali naším oblíbeným Route taxi. Vodopády leží asi 20 km východně od hotelu San San. Bohužel jsme na místě zjistili , že státem obhospodařovaná část těchto vodopádů má v pondělí ( kdy jsme vyrazili ) zavírací den. Na křižovatce u vodopádů nám však nabídl podnikavý domorodec prohlídku jiné části vodopádů , kde byl "volný" vstup. Po asi 5 kilomentrech cesty do hor jsme džunglí sestoupili k řece , vyslekli jsme se do plavek a ještě s dvojicí mladých Angličanů jsme se pod dohledem domorodce vydali proti proudu řeky. Určitě jsme nelitovali , koupání v džungli ve vodopádech byl velký zážitek. Na zpáteční cestě jsme si prohlédli rybářskou vesnici Manchioneal a prošli jsme se kousek po pobřeží. Poté jsme si stopli další taxi do hotelu.

Náš jamajský průvodce k vodopádům Reach Falls

Reach Falls

Výlet do MORRE TOWN - kus historie Jamajky spojené s povstáním černých otroků (Marrons ) a jejich legendární vůdkyní NANNY of MAROONS , jejíž hrob a památník je v horách nad Port Antoniem ve městečku Morre Town , hlavním městě Maroonů . Taktéž jsem se podívali na místní vodopády , i když počasí příliš nepřálo.

Muzeum Maroonů v Morre Town

Výstup na BLUE MOUNTAIN PEAK  a prohlídka KINGSTONU -  náš domácí Fabio byl tak laskavý, že nám dělal průvodce na dvoudenním výletě spojeném s výstupen na nejvyšší horu Jamajky BLUE MOUNTAINS PEAK (  2.256 m nad mořem ) a též nám ukázal hlavní město Kingston. Vyjeli jsme v pátek odpoledne a přes Kingston jsme jeli Fabiovým vozem na sever do impozantních Blue Mountains. Projeli jsme městečkem Mavis Bank, kde jsou sklady  a pražírna světoznámé Blue Mountains Coffee. Poté jsme na úpatí Peaku v poslední vesnici zaparkovali auto a přesedli jsme do připraveného džípu který nás vyvezl nahoru k horské chatě ve výšce asi 1.400m . Zde jsme povečeřeli a odpočinuli si před ranním výstupem. Na chatě byla už asi 20 členná skupina turistů , chystajících se na výstup. Výstup se zahajuje obvykle v jednu hodinu po půlnoci, aby za svítání byli turisté na vrcholu . Za jasného počasí je možné z vrcholu pozorovat Kubu. My jsme však s přítelkyní vyrazili až v 6 ráno a na půli cesty jsme potkávali zklamané turisty z naší chaty, na vrcholu byly totiž za svítání mraky a mlha. Přesto jsme nebyli zklamáni , stoupání nahoru džunglí bylo nádherné, občas i vysvitlo sluníčko. Na vrchol jsme dorazili asi v 11. hodin a viditelnost byla špatná , udělali jsem si tedy fotku a vydali se zpět. Při sestupu jsme si v nižších polohách užívali sluníčka s k rásnými výhledy na okolní hory a plantáže světoznámé kávy Blue Mountain Coffee. Po krátkém odpočinku na horské chatě jsme opět na korbě džípu sjeli dolů do vesnice a přesedli do Fabiova osobáku. Ne zpáteční cestě nám Fabio ukázal Kingston , včetně rozdílů mezi bohatým Up Town ( nový Kingston ) a chudým a nebezpečným Down Town ( starý Kingston ) . Ve starém Kingstonu bylo depresivní vidět ulice zablokované betonovými panely a policisty ze samopaly s poblíž stojícími antony. Fabio mi dokonce zakázal fotit na křižovatkách ze stojícího auta, údajně je to nebezpečné. V kontrastu s tímto městem zločinu byl výstavný Nový Kingston , který dělí od nové bohaté části města jediná křižovatka.

Fotka ze silnice Junction - nejkratším spojení z Port Antonia na jih do Kingstonu - Pokud si pojistíte svoje auto na havárii , tak pro tuto silnici pojištění neplatí

Výlet do BATH FOUNTAIN - aneb termální koupele po jamajsku.Tento výlet ( asi 50 kmm daleko na východ ) jsme podnikli samostatně , nejdříve jsme jeli mikrobusem přeplněným domorodci, což byl opravdu zážitek. Na závěrečnou část cesty z Port Morant do Bath jsme si vzali Route taxi.Když jsme dorazili do Bath Fountain , byli jsme ihned "zajati" skupinou domorodých maserů a léčitélů, kteří se nás ujali a poskytli nám procedury u přírodních pramenů. Byl tam sice i hotel , který nabízel koupele , ale tento zážitek s domorodými "maséry" u přírodních horkých parmenů už asi nezažijem, stálo to opravdu za to.

FRENCHMAN COVE - nejkrásnější pláž nakonec - mísí se zde mořská voda se sladkou vodou z říčky vtékající do zátoky , romantické místo.

Na závěr chci poděkovat našim hostitelů z hotelu San San Tropez Fabiovi a jeho ženě Sasche za pohostinnost , rady , pomoc a příjemnou společnost. Jamajka je opravdu krásná země , kde žijí velmi příjemní lidé. Nejsou všichni bohatí , někteří mají těžký život , ale vše berou s úsměvem a vždy říkají:

NO PROBLEM             YAH MAN

Autor: Bohumil Velikovský | středa 22.11.2017 17:13 | karma článku: 14,10 | přečteno: 589x

Lisabon a Porto

Zimní poznávání historie , památek a okolí dvou největších měst Portugalska. Obě města mají svoje kouzlo a stojí za to strávit tam pár dnů. Portugalci jsou příjemní a pohostinní lidé, hrdí na svou minulost i současnost.

24.2.2023 v 18:29 | Karma: 14,99 | Přečteno: 502x | Diskuse| Cestování

Srí Lanka - zima v tropickém ráji

Silvestr roku 2014 a začátek roku 2015 jsme prožili 15 dnů pohodové dovolené na Srí Lance. Teprve nyní v době velkých problémů obyvatel tohoto ostrova se vracím vzpomínkami zpět. Přeji tomuto ostrovu v budoucnu vše dobré.

16.9.2022 v 18:11 | Karma: 10,18 | Přečteno: 268x | Diskuse| Cestování

Madeira - ostrov věčného jara

V lednu 2019 jsme prožili hezkých deset dnů na portugalském ostrově Madeira. Zde si můžete přečíst pár zážitků a postřehů z tohoto věčně kvetoucího ostrova.

27.8.2022 v 11:52 | Karma: 18,83 | Přečteno: 419x | Diskuse| Cestování

Barcelona a Pyreneje

V září 2019 jsme prožili nezapomenutelnou dovolenou v Barceloně a okolí. Na pár dnů jsme se též vydali autem poznat Pyreneje.

6.4.2022 v 13:38 | Karma: 13,94 | Přečteno: 329x | Diskuse| Cestování

Bohumil Velikovský

Mauritius - pohled na ostrov i mimo turistická centra

Protože již mám nyní dostatek času , vracím se zpět se zážitky a vzpomínkami k naší krásné dovolené na ostrově Mauritius v únoru 2016. Snad některé moje postřehy pomůžou v budoucnu dalším návštěvníkům tohoto ostrova.

31.3.2022 v 16:53 | Karma: 14,45 | Přečteno: 372x | Diskuse| Cestování

Fuijarah - zimní pohoda v Emirátech

Dovolte , abych se s Vámi podělil o zážitky z našeho pobytu ve Spojených arabských emirátech , v emirátu Fuijarah na pobřeží Ománského zálivu.

18.3.2022 v 12:24 | Karma: 11,57 | Přečteno: 231x | Diskuse| Cestování

Costa Rica - Guanacaste - Pura Vida - pár postřehů z návštěvy této krásné země

Této krásné zemi se přezdívá pro její krásu "Švýcarsko Střední Ameriky" a mohu potvrdit , že je to velmi výstižné. Také slogan "Pura Vida - čistý život" vystihuje povahu a životní postoj Kostaričanů.

13.2.2022 v 0:08 | Karma: 16,67 | Přečteno: 320x | Diskuse| Cestování

Sicílie podruhé - tentokrát kouzelná MADONIE

Chci se podělit opět po roce o zážitky z pobytu na Sicílii . Tentokrát podrobněji o překrásném národním parku Madonie....... Jelikož jsem měl potíže s uložením fotek , publikuji článek ještě jednou.

1.1.2014 v 20:35 | Karma: 12,75 | Přečteno: 1292x | Diskuse| Cestování

Bohumil Velikovský

Sicílie - země pro naše turisty ještě neobjevená

Článek o cestování po ostrově , plném krásné přírody , historických památek , zajímavých lidí a pohnuté historie. Vše viděno očima českého turisty , kterého nezajímají jen turistická centra, ale i skutečný život obyvatel Sicílie , kousku země , který má určitě co nabídnout.

8.4.2013 v 19:29 | Karma: 12,93 | Přečteno: 934x | Diskuse| Ostatní
Jsem člověk s mnoha zájmy a nejsem netečný ke svému okolí....